Gefixeerde schade bij opzegging, moet ik betalen als ik opzeg zonder opzegtermijn? advocaat Amsterdam

Ontslag geven of nemen zonder een opzegtermijn in acht te nemen

Direct ontslag nemen zonder een opzegtermijn in acht te nemen kan een werknemer geld kosten. Een werknemer die direct zijn ontslag indient zonder opzegtermijn, kan verplicht zijn om de schade te vergoeden. De opzegtermijn is meestal een maand tenzij in het arbeidscontract of CAO een andere opzegtermijn is afgesproken. Wat gebeurt er als een werknemer meteen vertrekt zonder opzegtermijn?

Gefixeerde schadevergoeding

Wanneer een werknemer zijn arbeidscontract opzegt zonder de wettelijke of contractuele opzegtermijn in acht te nemen, is hij in principe schadevergoeding verschuldigd. In feite neemt hij immers ontslag op staande voet. De (gefixeerde) schadevergoeding is gelijk aan het loon (maandsalaris) voor de tijd dat de arbeidsovereenkomst normaalgesproken bij de opzegtermijn nog zou doorlopen bij een regelmatige opzegging, dus meestal minimaal een maand. Deze gefixeerde schadevergoeding staat in artikel 7:672 lid 10 van het Burgerlijk Wetboek. Of er ook echt schade is geleden, maakt niet uit voor de hoogte van de schadevergoeding. Die is dus altijd verschuldigd.

Verzoekschrift indienen bij de kantonrechter tot schadevergoeding

Wat moet een werkgever in zo’n geval doen? De werkgever kan binnen twee maanden na het einde van de arbeidsovereenkomst middels een advocaat een verzoekschrift indienen bij de kantonrechter tot schadevergoeding.

Schade verrekenen met verrekeningsverklaring

Een andere, goedkopere, manier is om als werkgever de schade in te houden op de laatste afrekening. Daarvoor moet de werkgever een verklaring sturen waarbij tijdig, dus binnen die termijn van 2 maanden, is aangegeven dat de werkgever een vordering van schadeloosstelling heeft op grond van artikel 7:677 BW en dat de werkgever deze vordering verrekent met de achterstallig loon, vakantiebijslag en/of verlofrechten.

Als een werkgever geen verrekeningsverklaring heeft verzonden en ook niet tijdig een verzoek om een schadevergoeding heeft ingediend bij de kantonrechter, is hij zijn claim kwijt en moet de werkgever alsnog het loon tot aan de ontslagdatum doorbetalen. Stuurt de werkgever op tijd de verrekenverklaring, dan mag de werkgever bij de eindafrekening van het dienstverband zijn vorderingen verrekenen.

Verrekeningsverklaring binnen 2 maanden

De werkgever kan dus de gefixeerde schadevergoeding die de werknemer verschuldigd is wegens onregelmatige opzegging inhouden op de eindafrekening als de verrekeningsverklaring binnen 2 maanden na de einddatum is uitgebracht (zie ECLI:NL:RBMNE:2017:1063):

Voor een geslaagd beroep op verrekening is op zijn minst vereist dat de werkgever binnen de in artikel 7:686a lid 4 sub a BW genoemde vervaltermijn van twee maanden na het ontslag op staande voet een verrekeningsverklaring aan de werkneemster had doen toekomen.

Let er op dat dit een vervaltermijn is van 2 maanden. Te laat is dus te laat, zowel voor de verrekenverklaring als het indienen van een verzoekschrift voor schadevergoeding.

Vragen aan een advocaat arbeidsrecht over gefixeerde schadevergoeding bij opzegging zonder opzegtermijn

Heeft u vragen over gefixeerde schade bij opzegging, bel onze advocaat arbeidsrecht in Amsterdam mr. Paul Snijders van WS Advocaten.
gefixeerde schadevergoeding bij opzegging zonder opzegtermijn Amsterdam